Logo Macay
logo La ruptura

Surrealism in Latin America. Vivísimo muerto


Surrealism in Latin America. Vivísimo muerto

Autor: Tate Publishing The Getty Research Institute

Año: 2012

Editorial/Productor: Tate Publishing The Getty Research Institute

ISBN: 978 1 84976 125 3

Tipo de material: Libro

Ubicación: Acervo del Centro Virtual

Código: 759.0663 AN627 2012

Disponibilidad: 1

Contenido:

Acknowledgments

Introduction - Dawn Ades, Rita Eder and Graciela Speranza


PART ONE. SURREALIST LOVE LETTERS: THE ART AND POETRY OF CÉSAR MORO

  • “We who have neither church nor country”: César Moro and surrealism - Dawn Ades
  • Semiotics of the body and the passions in César Moro’s love letters and poems - Yolanda Westphalen
  • Making the stone speak: César Moro and the object - Kent Dickson

PART TWO. SURREALIST ENCOUNTERS IN THE NEW WORLD: PRE-COLUMBIAN AND NORTHWEST COAST ART

  • Benjamin Péret and Paul Westheim: surrealism and other genealogies in the land of the aztecs - Rita Eder
  • Anthropology in the journals Dyn and El hijo pródigo: a comparative analysis of surrealist inspiration - Daniel Garza Usabiaga
  • Wolfgang Paalen: the totem as sphinx [sic] - Andreas Neufert

PART THREE. REVISITING THE SURREALISM REVOLUTION: IDEOLOGY AND ACTION

  • André Breton’s anthology of freedom: the contagious power of revolt - Maria Clara Bernal
  • “My goddesses and my monsters”: Maria Martins and surrealism in the 1940s - Terri Geis

PART FOUR. THE SURREALISM EFFECT: LEGACIES AND RECEPTION IN ART, LITERATURE, AND POLITICS

  • A note concerning causality: Julio Cortázar and surrealism - Gavin Parkinson
  • The photographic legacy of surrealism in late-twentieth-century chilean poetry - Matías Ayala
  • Wanderers: surrealism and contemporary latin american art and fiction - Graciela Speranza

Biographical notes on contributors

Illustration credits

Index

Referencia: Tate Publishing & The Getty Research Institute (2012). Surrealism in Latin America. Vivísimo Muerto. China: Tate Publishing & The Getty Research Institute.

Reseña:

Los ensayos que conforman esta edición enteramente en inglés son producto del simposio Vivísimo Muerto: Debates on Surrealism in Latin America. Vivísimo Muerto, traducido al inglés como The Living Dead, es un hito en el análisis de la diáspora cosmopolita del surrealismo y de los participantes del movimiento, tanto en la literatura como en las artes visuales. Los ensayos aquí presentados abordan diferentes perspectivas tanto estéticas como ideológicas y políticas del movimiento en latinoamérica, sin atender a los obsoletos nacionalismos que hicieron difícil entender la macroestructura surrealista; a pesar de sus constantes discordias.

Surrealism in Latin America. Vivísimo muerto